می‌توان از سیم فولادی در تولید محصولات مختلف مانند سیم بکسل، کابل‌های صنایع هوایی و کابل‌های کاربردی در سازه‌ها و پل‌ها استفاده کرد. ساختار کابل فولادی شامل سیم‌های فولادی نازک است که با یکدیگر یک رشته را تشکیل می‌دهند؛ این ساختار ترکیبی از استحکام و انعطاف‌پذیری را ایجاد می‌کند. ساختارهای متفاوت کابل‌های فولادی موجب شده که بتوان از آن‌ها در کاربری‌های صنعتی، تجاری، بازتولید و نظامی استفاده کرد.

برای محیط‌هایی که رطوبت، آب‌نمک، مواد فاسد کننده یا مواد شیمیایی در آن‌ها وجود دارند، استفاده از کابل فولادی ضد زنگ بهترین انتخاب است. برای اکثر کاربری‌ها روکش گالوانیزه روی به نوعی قابلیت مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی را فراهم کرده و همچنین استحکام و انعطاف‌پذیری مورد نیاز کاربر را تامین می‌کند.

گرچه ممکن است اصطلاح گالوانیزه برای کاربر گیج کننده باشد زیرا گزینه‌های مختلفی برای محافظت از فلز اولیه وجود دارد. در این مقاله دو فرآیند گالوانیزه کردن مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم، الکترو گالوانیزه و گالوانیزه گرم. تعدادی از فروشندگان کابل فقط یک نوع محصول گالوانیزه را ارائه می‌دهند اما مشخص نمی‌کنند که الکترو گالوانیزه است یا گالوانیزه گرم. این امر می‌تواند برای کاربرانی که کابل‌های گالوانیزه را مقایسه می‌کنند گیج‌کننده باشد، زیرا قیمت و مقاومت در برابر زنگ زدگی می‌تواند در محصولاتی که مشخصات یکسانی دارند متفاوت باشد.

هدف ما در این مقاله توضیح تفاوت‌های این دو نوع روکش گالوانیزه، شناخت مزایا و معایب آن‌ها و کاربرد آن‌ها در محصولات مختلف است.

از کابل فولادی برای چه کارهایی استفاده می‌شود؟

بالا بردن و کشیدن : می‌توان از کابل فولادی در ساخت سیم بکسل، بالا بردن و کشیدن در بالابرها و جرثقیل‌ها و یا کاربری‌هایی نظیر معلق نگاه داشتن، استفاده کرد.

ایمنی وسایل نقلیه و بارگیری : می‌توان از کابل فولادی در ایمنی وسایل نقلیه نظامی و صنایع هوایی و ایمنی بار استفاده کرد.

قایق‌ها و حمل و نقل دریایی : ایمنی قایق‌ها برای پهلو گرفتن یا در آوردن و گذاشتن قایق در آب

درب‌های فوقانی : می‌توان از آن در سیستم‌های قوی قرقره‌ای برای باز کردن و بستن درب‌های گاراژ یا درب‌های فوقانی استفاده کرد.

ایجاد حصار : می‌توان از آن برای حفاظت محیط پیرامون سازه‌ها یا مکان‌های دیگر و فنس‌کشی استفاده کرد

موانع محافظت در برابر سقوط : می‌توان از آن برای ایجاد مانع و حفاظ برای کارگرانی که در ارتفاع کار می‌کنند استفاده کرد.

کابل معلق : کابلی کششی است که از آن برای ایجاد استحکام و نگاه داشتن یک سازه معلق استفاده می‌شود. از این نوع کابل معمولاً در دکل‌های کشتی، دکل‌های رادیویی، توربین‌های بادی، دکل‌های مخابراتی، نردبان‌های آتش‌نشانی و برپایی چادرها استفاده می‌شود.

تله کابین : در تله کابین‌های حرفه‌ای از کابل فولادی به دلیل استحکام و دوامش استفاده می‌شود.

کابل الکترو گالوانیزه چیست؟

الکترو گالوانیزه کردن نوعی روکش کردن با روی است که در آن لایه نازکی از روی به صورت الکتریکی یا شیمیایی بر روی فولاد کشیده می‌شود تا از آن در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت کند.

در طول این فرآیند سیم‌های فولادی لخت را در محفظه‌ای از روی فرو برده و از برق برای حرکت دادن الکترون‌ها از روی (آنود) و نشاندن آن‌ها بر روی فولاد (کاتود) استفاده می‌شود. در این مورد روی مانند یک لایه مانع بر روی سطح بالایی فولاد عمل کرده و از رسیدن مواد خورنده به فولاد یا آهن جلوگیری می‌کند. سپس این سیم‌ها در رشته‌ها قرار گرفته و با یکدیگر تابیده می‌شوند، سپس پرداخت شده و به صورت یک کابل واحد یا سیم بکسل در می‌آیند.

زمانی که این فرآیند تکمیل شد، روکش پرداخت شده، نرم و درخشان است که برای کاربردهای معماری یا دیگر کاربردهایی که زیبایی و ظرافت در آن‌ها مهم است ایده‌آل می‌باشد. گرچه که اگر این پرداخت در معرض عناصر محیطی قرار بگیرد سریعاً خراب می‌شود.

مزایای کابل الکترو گالوانیزه

  • زیبایی – پرداخت تمیز و روشن
  • روکش یکنواخت روی
  • مقرون به صرفه بودن

معایب کابل الکترو گالوانیزه

  • طول عمر کوتاه‌تر – از چند ماه تا چند سال که این بستگی به قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی دارد
  • زودتر از محصول یکسانی که گالوانیزه گرم شده دچار خوردگی و زنگ‌زدگی می‌شود
  • روکش روی آن نسبتاً نازک‌تر است

کاربردها

از کابل الکترو گالوانیزه باید در مواردی استفاده کرد که کمتر در معرض عوامل محیطی خشن قرار دارند. این نوع کابل در مواردی که کاملاً در معرض عوامل محیطی قرار بگیرد کمترین مقاومت را در برابر خوردگی دارد و خیلی زودتر از گالوانیزه گرم دچار خوردگی می‌شود.

مزیت اصلی کابل الکترو گالوانیزه مقرون به صرفه بودن آن است. می‌توان از آن در مکان‌هایی که ساخت و ساز انجام می‌گیرد به عنوان کابل حفاظتی و مانعی برای کارگرانی که در ارتفاع کار می‌کنند استفاده کرد. می‌توان از این کابل در پروژه‌های چند هفته‌ای یا چند ماهه استفاده کرد  و پس از اتمام پروژه آن‌ها را دور انداخت.

اگر قرار گرفتن در برابر عوامل محیطی در حداقل حالت ممکن باشد می‌توان برای اهداف زیبایی در معماری از آن استفاده نمود زیرا رنگ آن به طور طبیعی روشن بوده و پرداختی براق دارد.

کابل گالوانیزه گرم چیست؟

در کابل گالوانیزه گرم هر سیم فولادی بدون روکش در محفظه‌ای از روی مذاب فرو برده می‌شود. پیش از فرو بردن سیم‌ها در این محفظه آن‌ها را از یک فرآیند تمیزکاری ۷ مرحله‌ای می‌گذرانند، سپس آن‌ها را وارد محفظه‌ای از روی مذاب می‌کنند که دمای آن ۴۶۰ درجه سانتی‌گراد (۸۶۰ درجه فارنهایت) است. زمانی که آن‌ها را از این محفظه خارج کردند متریال سرد شده و تبدیل به فولادی با روکش روی می‌شود. سپس سیم‌ها را به شکل رشته‌ها در آورده و تابیدن این رشته‌ها یک کابل پرداخت شده و یا یک سیم بکسل را به وجود می‌آورد.

کابل گالوانیزه گرم مقاومت بهتری در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی نسبت به کابل الکترو گالوانیزه دارد زیرا روکش روی آن ۵ الی ۱۰ برابر ضخیم‌تر است. باید از کابل گالوانیزه گرم در مواردی استفاده کرد که مقاومت در برابر خوردگی اهمیت دارد.

مزایای کابل گالوانیزه گرم

  • عمر طولانی‌تر نسبت به کابل الکترو گالوانیزه
  • در فرآیند تولید آن یک لایه آلیاژ فلز و روی بر روی سطح فولاد کشیده شده و روکشی از روی خالص بر روی سطح بیرونی کابل کشیده می‌شود. آلیاژ استفاده شده در فرآیند تولید بسیار سخت بوده و در برابر ساییدگی‌ها مقاوم است.
  • ضخامت طبیعی روکش آن می‌تواند ۱۰ برابر ضخیم‌تر از کابل الکترو گالوانیزه باشد.

معایب کابل گالوانیزه گرم

  • ممکن است پرداخت نهایی آن ناهموار باشد و نتوان از آن در معماری یا کاربری‌های زیبایی استفاده کرد.
  • به طور قابل توجهی گران‌تر از کابل الکترو گالوانیزه است (در محصولات قابل مقایسه تقریباً ۴۰% گران‌تر است)
  • ممکن است ضخامت گالوانیزه در تمام طول محصول یکسان نباشد

کاربردها

چون این کابل نسبت به کابل الکترو گالوانیزه در برابر خوردگی مقاوم‌تر است می‌توان از آن در مواردی استفاده کرد که کابل در معرض عناصر طبیعی و عوامل محیطی است. می‌توان از کابل گالوانیزه گرم برای حصارکشی یا ایجاد حفاظ برای مناطق ساخت و ساز، پارکینگ‌ها، مزارع، دامداری و … استفاده کرد.

همچنین می‌توان از سیم بکسل گالوانیزه گرم برای بلند کردن و ریگینگ در جرثقیل‌ها، وینچ‌ها و قرقره‌ها استفاده نمود. همچنین می‌توان به دلیل مقاومت در برابر خوردگی بر اثر رطوبت از آن در تله‌کابین‌های حرفه‌ای استفاده نمود.

جمع‌بندی

کلمه “گالوانیزه” فقط به کاربر می‌گوید که نوعی روکش مقاوم در برابر خوردگی بر روی فولاد اعمال شده است. گرچه تامین‌کنندگان هیچ گاه مشخص نمی‌کنند که آیا کابلی که می‌فروشند الکترو گالوانیزه است یا گالوانیزه گرم.

کابل گالوانیزه گرم همیشه گران‌تر از کابل الکترو گالوانیزه است زیرا فرآیند گالوانیزه کردن آن سخت‌تر بوده و مقاومت بیشتری در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی دارد.

اگر به دنبال گزینه‌ای مقرون به صرفه برای یک پروژه کوتاه مدت هستید و می‌دانید که کابل زیاد در معرض عناصر طبیعی و عوامل محیطی قرار نخواهد گرفت، بنابراین کابل یا سیم بکسل الکترو گالوانیزه بهترین انتخاب برایتان خواهد بود.

جهت تعیین نوع کابل برای پروژه بعدی خود، تحقیقات لازم را انجام داده و با توزیع کننده‌ای شناخته شده و متخصص کار کنید. این کار کمک می‌کند تا صحیح‌ترین و مناسب‌ترین محصولات را نسبت به بودجه و عملکرد مورد نظرتان تهیه کنید.